Poradnia Prawa Żywnościowego

Przedsiębiorca planujący założyć restaurację musi liczyć się z koniecznością uwzględnienia w swojej działalności prawa w gastronomii, czyli przepisów prawnych, które mają gwarantować bezpieczeństwo żywności i żywienia. Normy bezpieczeństwa w gastronomii obejmują nie tylko specyfikacje jakości żywności i wymogi higieniczno-sanitarne, ale także regulacje w zakresie przekazywania informacji o żywności, w tym o alergenach, warunków technicznych lokalu, bezpieczeństwa i higieny pracy, a nawet ochrony danych osobowych. Gwarantem tych norm według przepisów prawa jest nie tylko restaurator, ale także państwo, które może do celów kontroli i inspekcji w gastronomii wykorzystać właściwe organy (Sanepid, Państwową Inspekcję Pracy i Inspekcję Handlową). Na takie kontrole należy się przygotować, ale niestety zdarza się, że trudno jest uniknąć przykrych konsekwencji, w tym finansowych. W takich sytuacjach należy szybko reagować wykorzystując środki ochrony prawnej, w tym odwołania i skargi, które mogą uratować biznes. 

TUTAJ

Prawo w gastronomii

Mimo że prawo w gastronomii pokrywa się z dużej mierze z prawem żywnościowym, to podkreślić należy, że obejmuje także przepisy prawa pracy, a zwłaszcza BHP, oraz ochrony danych osobowych. Prawo w gastronomii jest to zespół norm prawa unijnego i krajowego, do którego zaliczyć można przede wszystkim: rozporządzenie 178/2002 ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, rozporządzenie 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych, czy też rozporządzenie 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywienia, kodeks pracy, czy też rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów BHP. Ich znajomość może przydać się przedsiębiorcom, którzy zaczynają przygodę z gastronomią, jak i doświadczonym restauratorom. Jednak kiedy w grę wchodzi spór z konsumentem lub urzędem przydaje się już wiedza prawnika.

Na temat obowiązujących w gastronomii przepisów prawnych dowiesz się więcej

TUTAJ

Normy bezpieczeństwa

Normy bezpieczeństwa w gastronomii dotyczą zarówno żywności, żywienia, lokalu, jak i procesu pracy. Wszystkie te elementy składają się na bezpieczeństwo konsumentów i pracowników. W pierwszej kolejności dobrze jest sprawdzić, czy żywność jest bezpieczna, na przykład czy nie jest zafałszowana, jest przebadana weterynaryjnie oraz nie jest przeterminowana. Po drugie, warto zadbać o higienę podczas przygotowywania posiłków, a więc wypełnić odpowiednie normy sanitarne i higieniczne, które obejmują zarówno proces przechowywania i przygotowania żywności oraz zdrowie i higienę pracowników lokalu. Warto także pamiętać o spełnieniu odpowiednich norm prawa budowlanego, które mają chronić bezpieczeństwo fizyczne ludzi (pracowników i konsumentów). Znajomość norm bezpieczeństwa i ich realizacja jest istotnym warunkiem pozytywnego zakończenia urzędowej kontroli. Oczywiście w pewnym momencie, np. przed kontrolą, warto skorzystać z profesjonalnej wiedzy prawnika.

O normach bezpieczeństwa w gastronomii dowiesz się więcej

TUTAJ

Kontrole i inspekcje

Restauracje i lokale gastronomiczne są celem państwowych kontroli i inspekcji, które sprawdzają, czy przestrzegane są normy bezpieczeństwa dotyczące jakości żywności, higieny i warunków technicznych lokalu. Specyfika działalności gastronomicznej sprowadza się do tego, że czasami trudno jest zadowolić gusta i oczekiwania wszystkich klientów, dlatego po skorzystaniu z usług, nierzadko bez żadnego wcześniejszego sygnału, zgłaszają dany lokal do państwowej inspekcji (najczęściej Sanepidu, ale może to być też Inspekcja Handlowa; pamiętać należy także o możliwych kontrolach Państwowej Inspekcji Pracy.). Problem sprowadza się do tego, że po takim zgłoszeniu Sanepid może przeprowadzić kontrolę bez zapowiedzi. Dlatego trzeba być na nią przygotowanym praktycznie cały czas i warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat urzędowych kontroli, szczególnie w zakresie kompetencji urzędników. Oczywiście w wielu sytuacjach warto już sięgnąć po pomoc prawnika.

Na temat państwowych kontroli i inspekcji dowiesz się więcej 

TUTAJ

Środki ochrony prawnej restauratora

Nie zawsze kontrola urzędowa przebiega tak, jakby sobie życzył tego właściciel restauracji lub innego lokalu gastronomicznego. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być niewłaściwe przygotowanie do kontroli, zarówno pod względem prawnym, technicznym, jak i proceduralnym, wynikające chociażby z tego, że nie skorzystano wcześniej z fachowej pomocy prawnika. Powodem tego, że przedsiębiorca narażony jest na dotkliwe konsekwencje administracyjne, w tym finansowe, a nawet karne, może być także wadliwie przeprowadzona procedura kontrolna, czyli innymi słowy - nie zawsze wina leży po stronie właściciela restauracji lub innego lokalu gastronomicznego. Dlatego warto nie tylko zapobiegać rzetelnie przygotowując się do kontroli, ale także korzystać z odpowiednich środków ochrony prawnej, do których zaliczyć można odwołania od decyzji administracyjnych wydawanych przez organy kontrole oraz skargi do sądów administracyjnych.

O odwołaniu, skardze i innych środkach ochrony prawnej dowiesz się więcej

Kontakt

 

dr hab. Tomasz Srogosz

t.srogosz@jwms.pl

O mnie

Social media

Imię
Nazwisko
Twój e-mail
Treść wiadomości
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!