Poradnia Prawa Żywnościowego
Środki ochrony prawnej
w gastronomii
Restauratorzy prowadzą swoją bardzo pożyteczną działalność, której końcowym rezultatem są posiłki dla konsumentów. Działalność ta odbywa się w ramach łańcucha żywnościowego i na rynku, gdzie podmiotami są organy państwowe, w szczególności kontrolne, producenci żywności, pośrednicy, sklepy, sieci handlowe, rolnicy i konsumenci. W związku z tym dochodzi codziennie do licznych transakcji, umów i innego rodzaju stosunków prawnych, w tym administracyjnych, w których stroną jest przedsiębiorca prowadzący lokal gastronomiczny. W celu zapewnienia prawidłowego procesu produkcyjnego warto zapewnić sobie odpowiednią ochronę i opiekę prawną, której celem jest dbałość o interesy restauratora.
Ochrona prawna restauratora powinna mieć charakter kompleksowy i specjalistyczny, innymi słowy - ekspercki. Wynika to z tego, że sprawy, które dotykają bezpośrednio przedsiębiorcę regulowane są prawem cywilnym, prawem administracyjnym, prawem finansowym, prawem o ochronie środowiska, prawem rolnym, prawem wykroczeń, czy nawet prawem karnym. Specjalizacja obejmująca te wszystkie prawne aspekty działalności gastronomicznej sprowadza się do obszaru prawa żywnościowego. Jest to gałąź prawa, która skupia w sobie wszystkie sprawy cywilne, administracyjne, finansowe, środowiskowe, wykroczeniowe i karne, związane z działalnością gastronomiczną. Dlatego warto jest oddać swoje sprawy w ręce prawnika-specjalisty z zakresu prawa żywnościowego.
Prawnik-specjalista prawa żywnościowego w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy (właściciela lokalu gastronomicznego) zajmuje się nie tylko bieżącymi sprawami związanymi z przestrzeganiem norm bezpieczeństwa, ale także reaguje w sytuacjach, w których przedsiębiorca jest pozwany (np. przez konsumenta), czy też jest adresatem administracyjnej kary pieniężnej lub innej sankcji pokontrolnej (np. zamknięcia działalności).
Ochrona prawna restauratora obejmuje różne środki prawne, w tym w szczególności takie, jak:
a) odpowiedź na pozew;
b) sprzeciw od nakazu zapłaty;
c) zarzuty od nakazu zapłaty
d) reprezentowanie w sądzie;
e) powództwo cywilne;
f) odwołanie od decyzji administracyjnej;
g) zażalenie na postanowienie;
h) skarga do sądu administracyjnego;
i) reprezentowanie przed organami administracyjnymi, w tym inspekcjami;
j) reprezentowanie przed organami ścigania;
k) skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
l) skarga do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Warto skorzystać także z opinii prawnej, która może bardzo pomóc w rozwiązaniu konkretnej sprawy, szczególnie przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z innych środków ochrony prawnej. Pamiętać jednak należy o tym, że niektóre środki ochrony prawnej nie mogą być podjęte po terminie. Dlatego warto jest przedstawić prawnikowi pismo otrzymane z urzędu od razu, w tym samym dniu lub dnia następnego!
Jeśli chcesz posłuchać o środkach ochrony prawnej w gastronomii, zapraszam na podcast (w opracowaniu).
Kontakt
dr hab. Tomasz Srogosz
t.srogosz@jwms.pl
Social media